نقوش تزیینی در ایران
هنر معمارى از بارزترین جلوههاى فرهنگ هر قوم و هر دورهٔ تاریخى و نمایشگر گویاى فضاى زیست آدمى استاین هنر در گذشته تابع اصول و ضوابط کما بیش معین و شناخته شدهاى بود و پیوندى استوار و ناگسستنى با فرهنگ جامعه و الگوهاى رفتارى داشت |
![]() |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 198 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 62 |
دانلود پایان نامه رشته هنر
نقوش تزیینی در ایران
*قابل استفاده برای رشته های معماری و گرافیک
مقدمه
هنر معمارى از بارزترین جلوههاى فرهنگ هر قوم و هر دورهٔ تاریخى و نمایشگر گویاى فضاى زیست آدمى است.این هنر در گذشته تابع اصول و ضوابط کما بیش معین و شناخته شدهاى بود و پیوندى استوار و ناگسستنى با فرهنگ جامعه و الگوهاى رفتارى داشت. به همین دلیل معمارى هر دوره انعکاسى از فرهنگ و هنر آن دوره محسوب مىشد و هر سبک جدید معمارى بر اصول، روشها و سنتهاى سبکهاى پیشین استوار بود. بناهاى تاریخى و آثار جالبى که در سراسر این کشور باستانى وجود دارد و آنچه که در طول زمان به دلایل مختلف از بین رفته است، نتیجهٔ قرنها کار و تلاش نیاکان ماست که در این مورد از هیچ کوششى دریغ نکردهاند.
سابقهٔ معمارى ایران براساس بررسىها و کاوشهاى باستانشناسى به حدود هزارهٔ هفتم قبل از میلاد مىرسد. از آن زمان تاکنون این هنر در ارتباط با مسائل مختلف، بویژه دلایل مذهبى گسترش و تکامل یافته است. معمارى ایران داراى ویژگىهایى است که در قیاس با معمارى سایر کشورهاى جهان، ارزشى مخصوص بهخود دارد. ویژگىهایى چون طراحى متناسب، محاسبات دقیق، ستونهاى بلند، گوناگون که هر کدام در عین سادگى معرف شکوه معمایر این سرزمین است.معمارى سنتى ایران از نظر تکامل روندى پیوسته و ملایم و استوار را تا دورهٔ قاجار پیمود و دگرگونىهاى لازم در هر مرحله یا دوره متناسب با نیازها و خواستهها در آن پدیدار شده تا به بهترین نحو ممکن، متناسب با شرایط و امکانات هر دوره پاسخگوى نیازهاى کارکردی، فضایى و بصرى ممکن باشد.
تحولاتى که از آغاز قرن معاصر شروع شد، موجب گسیخته شدن رشتههاى پیوند بین برخى مظاهر و جلوههاى زندگى با فرهنگ جامعه شد و در نتیجه این روند معمارى سنتى از حرکت باز ایستاد و در بسیارى عرصهها مورد بىتوجهى واقع شد.در دورهٔ قاجار همزمان با گسترش روابط ایران با اروپائیان، زمینههاى نفود فرهنگ و تمدن آنان در ایران نیز بهتدریج فراهم شد و بسیارى از عرصههاى فرهنگی، اجتماعی، شهرى و از جمله معمارى را تحت تأثیر قرار داد.ورود تکنولوژى غرب و بویژه در مرحلهٔ نخست ورود اتومبیل، به همراه دگرگونى ساختار اجتماعى - شهری، دگرگونىهاى اساسى در بافت شهرى ایجاد کرد و خیابانها و گذرگاههاى مستقیم بهتدریج بوجود آمدند و گسترش یافتند. دسترسى ساده و آسان، اهمیتى فراوان یافت و در نتیجه ساختمانهاى واقع در کنار خیابان مورد توجه قرار گرفتند. بویژه که براساس نظام جدید شهری، دکانها و سایر فضاهاى خدماتى و تجاری، در طبقهٔ همکف ساختمانهاى واقع در کنار خیابانها جاى گرفتند. نور و منظر بسیارى از این ساختمانها از خیابان تأمین مىشد، در نتیجه اتاقها به شکل خطى در کنار هم و در امتداد لبهٔ خیابان ساخته شدند.
کلمات کلیدی:
هنر معمارى
نقوش تزیینی
تاریخچه نقوش تزیینی در ایران
فهرست مطالب
نقوش تزیینی در ایران1
مقدمه2
§ نقاشی (هنر مینیاتوری)5
نقوش تزیینی در ایران پیش از اسلام8
نقوش تزیینی در ایران باستان8
نقوش تزیینی دوران ایلامیان8
نقوش تزیینی دوران مادها9
نقوش تزیینی دوران هخامنشیان9
کاشی کاری در عهد هخامنشی10
نقوش تزیینی دوران پارتیان و سلوکیان (اشکانی)11
نقوش تزیینی دوران ساسانیان11
نقوش تزیینی در آغاز دوران اسلامی12
§ نقوش تزیینی در ایران بعداز اسلام13
نقوش تزیینی در صدر اسلام13
نقوش تزیینی در دوران سلجوقیان15
نقوش تزیینی در دوران خوارزمشاهیان20
بررسی نقوش تزیینی ایلخانیان28
بررسی نقوش تزیینی تیموریان30
بررسی تقوش تززیینی از صفویان تا دوران معاصر31
مینیاتور صفویه39
تاریخچه کاشی40
گونه های کاشی40
لعاب40
تخلخل41
کاشی و کاربرد آن43
کاشی معرق43
کاشی هفت رنگ44
خط بنایی وسیله تزئینی در کاشی45
کاشی کاری در دوره صفویه46
کاشی کاری در دوره زندیه و قاجاریه و بعد از آن47
برخی از بناهای دوره صفویه تا دوران معاصر47
باغ چهلستون47
قسمتهاى جالب و دیدنى کاخ چهلستون به شرح زیر است:48
کاخ هشت بهشت50
اردبیل بقعهٔ شیخ صفىالدین اردبیلى53
مشهد مجموعه حرم حضرت رضا(ع)54
ری مجموعه حضرت عبدالعظیم55
کرمان مجموعهٔ گنجعلىخان55
تهران مجموعهٔ کاخهاى سلطنتی56
قم مجموعه بناى حضرت معصومه (س)57
ماهان زیارتگاه شاهنعمتا... ولی58
کاشان مجموعهٔ باغ و کاخ فین58
شیراز مجموعهٔ وکیل59
جادهٔ تهران - قم حرم حضرت امام خمینى (ره)60
منابع و مآخذ61