طبیعت در پسادریافتگری با تاکید بر کارهای ونسان ون گوگ
هدف از این پایان نامه بررسی طبیعت در پسادریافتگری با تاکید بر کارهای ونسان ون گوگ می باشد |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 13624 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 75 |
دانلود پایان نامه رشته نقاشی
طبیعت در پسادریافتگری با تاکید بر کارهای ونسان ون گوگ
*تصاویر کار عملی نیز بصورت رایگان ضمیمه شده اند.
مقدمه:
دریافتگری یا امپرسیونیسم شیوه هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود که بزودی جهانگیر شد. این شیوه مبتنی است بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیدههای زودگذر با به کار بردن لخته رنگهای تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزشهای نور خورشید. در این روش اصول مکتبی طراحی دقیق و سایه روشن کاری و ژرفانمایی (پرسپکتیو) فنی و ترکیب بندی متعادل و معمارانه رعایت نمیشود.شیوه دریافتگری به عنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد و این انجمن در سال1۸۷۴به نمایش همگانی آثار خود پرداخت. نام این جنبش از نام یک نقاشی از کلود مونه به نام دریافتی از طلوع آفتاب (به فرانسوی: Impression, soleil levant) گرفته شدهاست. نام امپرسیونیسم را نقادی به نام لویی لِروی در یک نقد هجوآمیز ساخت. دریافتگری همچنین نام نهضتی در موسیقی است.
در این سبک نقاشان از ضربات «شکسته» و کوتاه قلم مو اغشته به رنگهای خالص و نامخلوط به جای ترکیبهای ظریف رنگها استفاده میکنند. مثلا، به جای ترکیب رنگهای ابی و زرد برای تولید سبز انها دو رنگ ابی و زرد را مخلوط نشده بروی بوم قرار میدهند تا رنگها «حس» رنگ سبز را در نظر بیننده به وجود بیاورد. انها در نقاشی صحنههای زندگی مدرن در عوض جزئیات، تأثیرات کلی واضح را نشان میدهند.
کلمات کلیدی:
نقاشی
طبیعت
طبیعت در پست امپرسیونیسم
بررسی طبیعت در كارهای ون گوگ
ویژگی ها
درآخرین دهههای قرن ۱۹ میلادی (بین سالهای ۱۸۷۰-۱۸۸۰) حرکتی در نقاشی آغاز شد که در اساس مبتنی بر نور (به عنوان مادر رنگها) شکل گرفت و به زودی هنرهای دیگر نظیر موسیقی، مجسمه سازی و... را تحت تأثیر قرار داد.موسسان این مکتب با هدف نقض هنر رسمی نیرو گرفتند. آنها از ارائه اشکال با خطوط محیطی واضح سربازدند و از روال رنگ آمیزی به پیروی از عرف و طبیعت سرپیچی کردند. استفاده از رنگهای خالص و شفاف با ضرب قلمهای مستقل و تا حدی سریع از ویژگیهای بارز آثار نقاش امپرسیونیست است.تئوری رسمی آنها بر این اصل نهاده شده بود که رنگها به جای آنکه بر روی جعبه رنگ با هم ترکیب شوند باید به طور خالص روی پرده نقاشی ریخته شوند. این هنرمندان در مورد به تصویر درآوردن پیکره آدمی به نحوی پذیرفتنی و باورپذیر که از دیرباز مشکلترین بخش هنر نقاشی بود بیتوجه بودند و گویی میلی به کوشش در این خصوص نداشتند، یا نمیخواستند که یک فضای قابل قبول ایجاد کنند که ارزش نام هنر را داشته باشد.
فهرست مطالب
مقدمه1
فصل اول :
1-1 باونسان وان گوگ آشنا شوید5
1-2 سیب زمینی خورها8
1-3 رنگ خاكی و سفیدهای رنگی (در كارون گوگ)9
1-4 لذتهای ساده11
1-5 نقاشی با نقطه و تك خط12
1-6 نقاشی با شیوه مدرن13
1-7 تك چهره باباتانگی15
1-8 سرگرمی ون گوگ16
فصل دوم :
2-1 گل های آفتاب گردان18
2-2 گل های طبیعی19
2-3 نقاشی نور بر نور20
2-4 پویایی و تحرك20
2-5 تراس كافه (فضای فانوس)23
فصل سوم :
3-1 شب رنگی26
3-2 فصل درو لاكرو27
3-3 كاری آبی رنگ28
3-4 اتاق خواب30
3-5 رنگ پرقدرت ون گوگ31
3-6 صندلیهای خالی32
3-7 زن آدلی35
3-8 اغراق در اشكال36
3-9 شعله های سبز37
3-10 پیچ و تاب در همه جا39
فصل چهارم :
4-1 شب پرستاره42
4-2 آثار مهم ون گوگ44
4-3 نخستین قدم ها به دنبال میله49
4-4 افزودن رنگ50
4-5 نخستین قدمها51
4-6 كلاغ ها پرفرار گندم زارها53
4-7 آخرین منزل55
4-8 موزه مجسمه ون گوگ56
4-9 كارهای تقلبی از تابلوهای طبیعت ون گوگ56
فصل پنجم : نتیجه گیری60
منابع و مآخذ66
گزارش كار عملی 67
تصاویر كار عملی