بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون
این مقاله به بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون میپردازد |
![]() |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 130 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
دانلود مقاله رشته هنر
بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون
چکیده:
از جمله عباراتی كه از ابتدا برای متفكران و حتی مردم عادی مسئله آفرین بوده است، زیبایی است. شناخت زیبایی ها و ارائه تعریف دقیق و صحیحی از آن همواره ذهن انسان ها را به خود مشغول داشته است. از جمله ابهاماتی كه در این زمینه مطرح شده اند این قبیل سئوالات هستند كه زیبایی چیست و چه چیزی زیباست؟ آیا زیبایی منحصر در طبیعت و ملموسات می شود و یا از آن هم فراتر می رود؟ ارتباط بین زیبایی و خیر چیست؟ زیبایی نسبی است یا مطلق؟این مقاله به بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون میپردازد.
کلیدواژگان:
ادراک حسی
زیباییشناسی ارسطو
زیباییشناسی افلاطون
مقدمه:
زیبایی خاصیت وجود انسان و تمایل به آن از مختصات آدمی است. البته زیبایی، یا زیبایی و جمال ظاهری است که مجموعهای از تناسب، تعادل و معیارهایی است که معمولاً بر مبنای مشترکات انسانی در داوری نسبت به زیبایی شکل میگیرند و مجموعاً عالم طبیعت را در بسیاری از صورتها و شکلهایش در چشم انسان زیبا و جذاب جلوه میدهند؛ یا زیبایی درونی و باطنی است که از آن به خوبی و نیکویی تعبیر میشود.آنگاه که زیبایی محسوس و ظاهری به عمق جان آدمی راه مییابد و لذت بصر به رضایت بصیرت منجر میشود، به طوری که علاوه بر چشمِ سر، چشمِ دل نیز آرام میگیرد، سخن از زیبایی درونی است.
اصطلاح و تاریخچه زیباییشناسی
زیباییشناسی[esthetic] از ریشه یونانی (aisthanesthai) گرفته شده است که به معنی ادراک حسی است. )بووی، 1385: 120 (این واژه هم بر احساس و هم بر ادراک حسی دلالت دارد و به طور کلی«ادراک از طریق حواس » معنا میدهد. بنابراین اصطلاح «استتیک» مختص به ادراک آثار هنری و زیبایی نیست، بلکه بر هر نوع ادراک مبتنی بر حواس دلالت میکند. البته تفکر در زمینه زیبایی شناسی بدین معنا به هیچ وجه مستلزم احیای اندیشههای افلاطون درباره زیبایی به منزله نماد نیکی نیست. لذا با توجه به ریشه و کاربرد استتیک باید بهخاطر داشت که تجربه زیباییشناختی بیشتر در بستر تجربه حسی پدید میآید یا از آن ناشی میشود.
زیباییشناسی اولین بار توسط الکساندر گاتلیب باوم گارتن[Alexander Gottleb Baumgarten] در کتابى که به زبان لاتین به نام (Aesthetica) است، به کار رفت.نقش عمده او در این مسیر توصیف زیبایی شناسی به عنوان یکی از علوم خیال آفرین بود تا سلیقه و احساس را به عنوان معیاری از کمال قرار دهد. گارتن برای نقد هنری و مبانی نظری فرهنگی درس نامهای در رابطه با زیبایی شناسی به عنوان شاخهای از فلسفه تدوین کرد.
فهرست مطالب
بررسی تطبیقی و مقایسه ای زیبایی از منظر ارسطو و افلاطون1
چکیده:2
کلیدواژگان2
مقدمه:2
اصطلاح و تاریخچه زیباییشناسی3
افلاطون و زیباییشناسی3
زیباییشناسی ارسطو7
نوشتههای ارسطو درباره زیباییشناسی7
پیشگامان8
مفهوم هنر9
هنرهای تقلیدی12
مفهوم تقلید در هنر13
هنر و شعر16
تفاوتهای میان هنر17
(آ) ریتمها17
تطهیر از طریق هنر17
هدف هنر19
استقلال هنر و حقیقت هنری21
معیارهای هنر22
مفهوم زیبایی24
نظم، نسبت و اندازه25
زیبایی و قابلیت ادراك26
دامنه و ویژگی زیبایی27
تجربه زیبایی شناختی28
نتیجه گیری:31
منابع:32